~ System wyliczania obrażeń ~
by Kyuubi
Przede wszystkim do oceny walki dwóch pokemonów należy wyliczyć sobie ich crystalowe statystyki. Robimy to według wzoru:
HP * 4
Atak / 2
Obrona / 3
Sp. Atak / 2
Sp. Obrona / 3
Szybkość bez zmian.
Na przykład weźmy Charizarda. Statystyki, które bierzemy jako bazę są najwyższymi możliwymi do osiągnięcia przez pokemona. Znajdują się one w ostatnim wierszu tabeli na Serebii.
Statystyki takiego Charizarda wynoszą więc:
HP 360*4 = 1440
ATK 293/2 = 146,5 ≈ 147
DEF 280/3 = 93,3 ≈ 93
S.ATK 348/2 = 174
S.DEF 295/3 = 98,3 ≈ 98
SPE 328
czyli
Charizard
HP 1440
ATK 147
DEF 93
S.ATK 174
S.DEF 98
SPEED 328
Załóżmy, że ów Charizard wojuje z Girafarigiem, którego statystyki crystalowe przedstawiają się tak:
Girafarig
HP 1376
AT 142
DF 84
SA 153
SD 84
SP 295
Podstawowym wzorem do obliczania obrażeń jest wzór:
(AT+BP-DF)*EF*STAB*BONUS*CRIT
gdzie:
AT - statystyka AT (atak) Pokemona atakującego
BP - Base Power używanego ataku
DF - statystyka DF (obrona) pokemona, który obrywa
EF - efektywność (np. ruch elektryczny na pokemonie wodnym ma tutaj *2)
STAB - same-type attack bonus - wynosi 1,5 jeśli pokemon używa ruchu swojego typu, np. Lapras Ice Beam lub Pikachu Thunderbolt
BONUS - wszelkie przeliczniki obrażeń, typu +10% ataku lub -20% obrony, liczone jako 1,1 dla 10%, 0,8 dla -20% itd. -
bonusy się sumują, np. jeśli pokemon atakujący ma podwyższony atak o 30%, a pokemon atakowany obniżoną obronę o 20%, to się sumuje i mnożnik wynosi x1,5
CRIT - wynosi *1,5, jeśli cios był ciosem krytycznym
Oczywiście analogicznym odpowiednikiem dla ruchów specjalnych jest wzór
(S.AT+BP-S.DF)*EF*STAB*BONUS*CRIT
gdzie pod uwagę bierzemy statystyki ataku specjalnego oraz obrony specjalnej.
Przykładowo:
Załóżmy, że Charizard użył na Girafarigu ataku Flamethrower.
Jest to atak bazujący na
ataku specjalnym (fizyczne mają pomarańczową gwiazdkę), o
Base Power 90 i celności
100%. Dodatkowo ma on
10% szans na poparzenie przeciwnika.
(S.AT+BP-S.DF) *EF *STAB *BONUS *CRIT
(174+90-84) *1 *1,5 *1 *1 = 270
Taki atak odbierze Girafarigowi 270 HP.
Załóżmy jednak, że Charizard ma atak specjalny podniesiony o 20%, a Girafarig obniżoną specjalną obronę o 10% + cios był krytyczny. Wtedy przeliczenie wygląda tak:
(S.AT+BP-S.DF) *EF *STAB *BONUS *CRIT
(174+90-84) *1 *1,5 *1,3 *1,5 ≈ 527
Taki atak odbierze Girafarigowi 527 HP.
UWAGA! Jeśli atak + siła ataku - obrona wynosi mniej niż 1, to za wartość (np -12) wstawiamy 1. Sytuacja jedna na milion, ale może się zdarzyć.
BONUSY:
Ataki podnoszące i obniżające statystyki działają w następujący sposób:
Oddziaływujące na ATAK, OBRONĘ, S.ATAK, S.OBRONĘ, SZYBKOŚĆ - po 10% na stack. Przykładowo, jeden atak Growl da przeciwnikowi -10% ataku, zaś Swords Dance użyte przez Pokemona podniesie mu atak o 2 stacki, czyli 20% (sharply raises user's attack).
Oddziaływujące na CELNOŚĆ, SZANSĘ NA UNIK, SZANSĘ NA CIOS KRYTYCZNY - po 12,5% na stack, analogicznie do przykładu wyżej.
Ataki podnoszące i obniżające statystyki zatrzymują się na 75% i nie da się bardziej podwyższyć/obniżyć danej statystyki.
STATUS CONDITIONS:
Paraliż (Paralysis) - obniża prędkość do 50% prędkości początkowej, 25% szansy na niepowodzenie ataku.
Poparzenie (Burn) - -50% siły obrażeń zadawanych przez poparzonego atakami fizycznymi (Physical), odbiera 1/16 HP co turę.
Sen (Sleep) - uśpienie kompletnie odbiera pokemonowi możliwości do walki na 2-5 kolejek.
Zamrożenie - unieruchamia pokemona do czasu użycia na nim lub przez niego ognistego ataku.
Zatrucie (Poison) - odbiera pokemonowi 1/16 HP co turę.
Ciężkie zatrucie (Badly poisoned) - odbiera 1/16 HP w pierwszej turze, 2/16 w drugiej turze, 3/16 w trzeciej turze itd, stając się z każdą turą silniejsze.
Konfuzja (Confusion) - pokemon ma 67% szans na pomyślne wykonanie ataku, w przeciwnym wypadku odbiera sobie 1/16 życia.
Stchórzenie (Flinch) - uniemożliwia pokemonowi wykonanie ruchu zaplanowanego w jednej kolejce.
KOLEJKA A TURA:
Załóżmy, że MG pozwala Wam wykonać maksymalnie 4 ruchy w jednym odpisie. Oznacza to, że jedna tura ma 4 kolejki, w trakcie których Pokemony wykonują ataki. Innymi słowy, TURA składa się z wyznaczonej przez sędziego liczby KOLEJEK. Pozwala to na osłabienie statusu Sleep oraz w miarę normalne użytkowanie np. statusów pogodowych typu Sandstorm.
OBLICZANIE SZANSY:
- Podstawowa szansa na unik wynosi 12,5%, jeśli trener wspomni o uniku.
- Podstawowa szansa na cios krytyczny wynosi 12,5%.
Szanse wynoszące 12,5% oraz wielokrotności można obliczać z rzutu kością k8.
Pozostałe można wyrzucać na kości k10 lub k100.
Link do Kalkulatora Obrażeń autorstwa Kyuubi. Wszelkie prawa zastrzeżone kyuubaska industries, nie kopiować.